کد مطلب:48706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

پرسش 078











چه موقع حضرت علی علیه السّلام پای مبارك بر دوش پیامبر اكرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نهادند؟

پاسخ:ابن مغازلی در كتاب مناقب خود روایت كرده كه پیامبر اكرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در روز فتح مكّه به امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: یا علی، آیا این بت را بر بام كعبه می بینی حضرت علی علیه السّلام عرض كردند: بلی یا رسول اللَّه.

پیامبر اكرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: من تو را بر دوش خود حمل می كنم تا آن را پایین بیاوری.

امیرالمؤمنین علیه السّلام عرض كردند: یا رسول اللَّه من شما را حمل می كنم. حضرت فرمودند: اگر قبیله ی ربیعه و مُضَر بخواهند پاره ای از تن مرا حمل كنند در حالی كه من زنده باشم نمی توانند. و لكن علی جان تو بایست (تا من تو را بالا ببرم).

راوی می گوید: پیغمبر اكرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم دستان مبارك خود را به دو ساق پای امیرالمؤمنین علیه السّلام زده و آن حضرت را از زمین بلند كردند.

[صفحه 47]

به طوری كه سفیدی زیر بغلهای مباركشان ظاهر شد. و امیرالمؤمنین علیه السّلام را بر روی دوش مبارك خود گذاردند و سپس فرمودند: یا علی چه می بینی؟

امیرالمؤمنین علیه السّلام عرض كردند:

می بینم كه خداوند متعال مرا به واسطه ی شما شرافت داده به طوری كه اگر بخواهم دستانم را به آسمان بكشم به راحتی می توانم.

پیامبر اكرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا علی! آن بت را بر زمین افكن. امیرالمؤمنین علیه السّلام آن بت را برداشته و بر زمین افكندند.

در این هنگام رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم خود را از زیر پای امیرالمؤمنین علیه السّلام كنار كشیدند و امیرالمؤمنین علیه السّلام بر روی زمین افتاده و پس از آن خندیدند. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا علی برای چه خندیدی؟

امیرالمؤمنین علیه السّلام عرض كردند: یا رسول اللَّه من از بالای بام كعبه بر روی زمین افتادم ولی هیچ آسیبی به من نرسید. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: چگونه به تو آسیبی برسد در حالی كه پیامبر خدا تو را بالا برد و جبرئیل امین تو را پایین آورد.[1] .


صفحه 47.








    1. بحارالانوار: ج 38، ص 86.